Filtrer
Support
Langues
Formats
Prix
Gwenola Graff
-
Whispers from the desert : Predynastic rock art in wadi Abu Subeira (Aswan, Eastern desert, Egypt). Eastern concession
Gwenola Graff
- Pu De Provence
- Prehistoire De La Mediterrannee
- 4 Décembre 2024
- 9791032005361
Ce livre tout en anglais présente des recherches menées dans le désert oriental sur les gravures prépharaoniques du Nagada, culture connue dans la vallée du Nil par ses nécropoles, lieux de cultes et habitats. Ici, les hommes ont laissé les images de leurs activités.
This volume is the first of a collection of four presenting the results of research carried out jointly by two teams (French and Egyptian) in a dry valley situated in Egypt's Eastern desert over the last fifteen years: The wadi Abu Subeira, which opens onto the Nile valley some fifteen kilometers north of Aswan. The present study focuses more specifically on the discoveries of rock-art representations attributable to the Predynastic period, in the 4th millennium. Nearly a thousand previously unpublished panels, comprising some twenty thousand engravings, are made accessible to the reader, thus renewing our knowledge of prehistoric Egyptian imagery and, for the first time, they are integrated into a landscape perspective, within a systematically studied area of about sixty square kilometers. This enormous volume of hitherto unpublished documents allows us to enrich our knowledge of predynastic Egypt, and to reconsider the cultural, societal and environmental issues of that period. In the end, it opens up new, unexpected horizons. Indeed, by considering the establishment of the Pharaonic phenomenon and its local variations from territories as marginal as the wadi Abu Subeira, this study provides a new and broader perspective. -
Construire l'image, ordonner le réel ; les vases peints du IVe millénaire en Egypte
Gwenola Graff
- Errance
- Hesperides
- 12 Avril 2013
- 9782877725361
Synthèse sur l'iconographie des vases peints des débuts de l'Egypte pharaonique.
-
Les vases C-Ware à décor géométrique de Nagada I (Égypte, IVe millénaire)
Gwenola Graff
- IFAO
- Cce
- 5 Mars 2025
- 9782724710557
Un bol pour représenter l'univers.
Les images laissées sur différents supports par la culture prépharaonique de Nagada, en Égypte, au IVe millénaire, sont abondantes et de belle qualité. Pour autant, leur compréhension et leur interprétation ne sont pas toujours aisées.
Les coupes et les vases de Nagada I (3900-3700 av. J.-C.) auxquels cette étude est consacrée sont de couleur rouge sombre et portent un décor peint en blanc, composé uniquement de formes géométriques simples. Depuis longtemps, ces compositions répétitives et monotones rebutent les chercheurs et rendent difficile toute interprétation. On peut même penser n'avoir affaire qu'à une composition ornementale, dépourvue de toute signification.
La présente étude réexamine cet ensemble d'objets si souvent délaissés. Pour ce faire, un vaste corpus d'objets a été rassemblé et analysé. La compréhension de ces décors non figuratifs au premier regard aura supposé de concevoir des méthodes adaptées et des outils conceptuels issus de l'anthropologie comme de la linguistique ou des statistiques. Au final, l'étude offerte au lecteur sort du cadre strict de l'iconographie prédynastique égyptienne pour proposer une archéologie du signe graphique.
The images left on various media by the pre-pharaonic culture of Nagada, Egypt, in the 4th millennium are abundant and of high quality. However, they are not always easy to understand or interpret.
The bowls and vases from Nagada I (3900-3700 BC), to which this study is devoted, are dark red in color and decorated with simple geometric shapes painted in white. For a long time, these repetitive, monotonous compositions have discouraged researchers and made interpretation difficult. It may even be thought that we are dealing with an ornamental composition devoid of any meaning.
The present study re-examines this often neglected group of objects. To this end, a vast corpus of objects was collected and analyzed. To understand these non-figurative decorations, it was first necessary to devise appropriate methods and conceptual tools drawn from anthropology, linguistics and statistics. The completed study goes beyond the strict framework of Egyptian predynastic iconography to propose an archaeology of the graphic sign.